Jak Cię widzą, tak pracujesz

Jak Cię widzą, tak pracujesz

Masz profil na Facebooku albo Naszej Klasie? Zobacz, jak uniknąć „wpadek”, budując swój wizerunek w sieci.

Gdy szukasz zatrudnienia, oferujesz pracodawcy konkretny i niepowtarzalny produkt – siebie. Władasz dwoma językami, masz solidne wykształcenie, rozesłałeś już swoje profesjonalne CV. Zanim w swojej skrzynce odbiorczej zaczniesz szukać zaproszenia na rozmowę kwalifikacyjną, sprawdź dokładnie, jakie informacje pracodawca może znaleźć o Tobie w sieci.

Dobrze wykorzystaj potencjał Internetu. Z badań przeprowadzonych przez agencję CareerBuilder wynika, że aż 46% pracodawców wyszukuje informacje o kandydatach na portalach społecznościowych, blogach i forach tematycznych. 16% przyznaje, że robi to regularnie. Jeśli dobrze wykorzystasz tę wiedzę, możesz stać się nie tylko rozpoznawalną, ale co najważniejsze, pożądaną marką.

1. JA równa się jakość

Uświadom sobie, że masz przewagę. To Ty sterujesz informacjami, jakie pojawiają się na Twój temat w Internecie. Żeby przekonać do siebie pracodawcę, musisz stać się swoim własnym specem od wizerunku. Stwórz jakość, zakładając profile na profesjonalnych portalach społecznościowych (Goldenline, Profeo, LinkedIn), bierz udział w dyskusjach na forach branżowych. Twoja osobista marka to nie tylko Twoje logo, ale w szerszym rozumieniu, zespół pozytywnych i negatywnych cech produktu, którym sam jesteś. A pracodawca, wybierając tylko jakościowy „towar”, zwraca uwagę na:

2. Opakowanie

Formalne zdjęcie w CV i na profesjonalnym portalu to nie wszystko. Pracodawca chętnie zajrzy na Twój profil na Naszej Klasie czy Facebooku, dlatego zamieszczanie na nich np. zbyt roznegliżowanych czy kompromitujących zdjęć jest ryzykowne. Sprawdź, jakie zdjęcia zamieszczają Twoi znajomi, zaznaczając na nich Twoją obecność. Twój wizerunek ma być spójny i konsekwentny, a badania potwierdzają, że 50% rekrutujących sprawdza, na ile pasuje on do charakteru firmy. Nie musisz umieszczać tylko „sztywnych” zdjęć, ale granice samokontroli są zawsze mile widziane. Co ciekawe, brak awatara jest dla części pracodawców (15%) odbierany negatywnie.

3. Hasło reklamowe

Ważne jest nie tylko to, jak wyglądasz, ale jak wypowiadasz się w sieci. Używanie wulgarnego języka na forach czy mikroblogach, obraźliwe komentarze czy nierzetelne wpisy na blogu sprawią, że rekruter szybko zniechęci się do Twojej osoby. Jeśli nagrywasz filmy lub podcasty, zadbaj o poprawność i lekkość wypowiedzi. Niech Twój język będzie jak dobre hasło reklamowe – poprawny i czytelny. Dbaj też o to, co piszesz – szczegółowy opis mocno zakrapianej imprezy czy nieprzychylne opinie na temat byłego szefa mogą być jak strzelenie gola do własnej bramki. W czasach Web 2.0 użytkownicy mediów społecznościowych prześcigają się w wymyślaniu oryginalnych i dobrze rozpoznawalnych nicków. Uczestnicząc w dyskusjach zawodowych, wybierz taki nick, który będzie profesjonalny albo wywoła pozytywne skojarzenia. Bądź „jankiem”, a nie „johnym_bravo”. Ta sama zasada dotyczy adresu mailowego. Niech będzie elegancki, unikaj zdrobnień i wszelkich „buziaczków.pl”.

4. Znajomość marki

Daj się poznać w Internecie. Truizmem już stało się stwierdzenie, że jeśli nie ma Cię w sieci, nie ma Cię wcale. Aktywność na forach tematycznych, profesjonalny blog czy ciekawe materiały multimedialne z Twoim udziałem sprawią, że będziesz rozpoznawalny. Chwal się nie tylko umiejętnościami zawodowymi, wykorzystaj swoje talenty i pasje. Pamiętaj jednak, żeby wybierać takie sposoby komunikowania, które pozytywnie wpłyną na Twoją ocenę. Pracodawcy cenią sobie umiejętności interpersonalne, dlatego zrób wrażenie komentując wydarzenia, dając rady, dzieląc się doświadczeniami. Do zatrudnienia kandydata motywują pracodawców informacje o jego zdolnościach(39%), kreatywności (38%), umiejętnościach komunikacyjnych (33%), ale także referencje na jego temat (34%). Zadbaj, żeby odpowiednie osoby wyraziły swoje zdanie o Tobie i nie daj innym powodów do krytyki.

Na koniec, po zweryfikowaniu wszystkich dostępnych o Tobie informacji, zadaj sobie pytanie: kupuję ten produkt?

Klaudyna Mortka
Zespół Architekci Kariery.pl

Tagi: