Czy warto brać urlop od szukania pracy?

Czy warto brać urlop od szukania pracy?

Wysłałeś kolejne już cv do pracodawcy i nadal brak rezultatów? Nie trać motywacji! Poszukiwanie pracy to zajęcie na cały etat, ale są sposoby, które pomogą Ci znaleźć odpowiednią pracę bez konieczności rezygnowania z codziennych zajęć.

Bezskuteczne szukanie pracy z pewnością bywa zniechęcające i, co gorsze, nierzadko powoduje rozgoryczenie. Nic zatem dziwnego, że odbiera nam to motywację do dalszego działania. Co zrobić, żeby szukać pracy skutecznie?

Przede wszystkim dobrze określić swoje możliwości i oczekiwania. Zastanów się, co potrafisz i jakie są Twoje cele zawodowe. Przeanalizuj swoje umiejętności i doświadczenie, zbadaj lokalny i ogólnopolski rynek pracy, sprawdź, które sektory najprężniej się rozwijają, a następnie stwórz profil Twojego idealnego pracodawcy i wybierz najlepszą dla siebie metodę rekrutacji. Informacje o tendencjach na rynku znajdziesz m.in. w newsletterze Architektów Kariery.

Rynek pracy zmienia się z roku na rok, ale wraz z nim zmieniają się także metody rekrutacji. Dzisiejsze komunikowanie się na linii pracodawca-kandydat jest szybsze i bardziej multimedialne, a co za tym idzie – bardziej skuteczne. Ogromne możliwości daje Internet – dzięki szybkiemu komunikowaniu się w sieci procesy rekrutacyjne nie tylko trwają krócej i przebiegają sprawniej, ale także wzajemne dotarcie do siebie pracodawcy i kandydata nabiera nowej jakości.

Szukanie pracy nie musi polegać na nieustannym zakreślaniu ogłoszeń w gazetach. Zapoznaj się z metodami, które usprawnią ten proces i pozwolą na dotarcie do takich pracodawców, których profil najbardziej Cię interesuje.

  1. Networking – to jedna ze skuteczniejszych metod poszukiwania pracy. Wykorzystaj sieć swoich kontaktów biznesowych, pytaj o wolne vacaty rodzinę i znajomych. Wcześniej poinformuj ich jednak, jakiego konkretnie szukasz stanowiska i jakie są Twoje kompetencje. Być może byłbyś odpowiednim kandydatem na stanowisko, na które firma akurat prowadzi rekrutację ukrytą.
  2. TOP 100 – stwórz listę pracodawców, dla których chciałbyś pracować. Jeśli jesteś elastyczny i gotowy zmienić dotychczasowe miejsce zamieszkania – nie ograniczaj się tylko do swojego regionu. Im bardziej jesteś elastyczny, tym większe szanse na to, że uda Ci się znaleźć pracę w firmie, która najbardziej spełnia Twoje oczekiwania.
  3. Bazy danych – skorzystaj z możliwości zamieszczenia swojej aplikacji w bazach danych interesujących Cię firm. Nie zawsze zdarza się, że masz odpowiednie kwalifikacje na oczekiwane stanowisko lub że firma akurat prowadzi rekrutację. Wyślij swoją aplikację z prośbą o zamieszczenie Twoich danych w bazie. W ten sposób pozostawiasz po sobie trwały ślad w firmie i zwiększasz swoje szanse na zatrudnienie w przypadku, gdy zrobisz kolejne kroki w Twojej karierze zawodowej lub gdy dana firma rozpocznie rekrutację na wolnym stanowisku. Jeśli będzie to stale rozwijająca się firma, z pewnością co jakiś czas będzie poszukiwała nowych pracowników. Wtedy najpierw wykorzysta kontakty, które już posiada.
  4. Korzystaj z wyszukiwarek internetowych – znajdziesz w nich setki ogłoszeń, które codziennie są aktualizowane. Pamiętaj o tym, bo nie wystarczy zajrzeć raz na miesiąc i zakończyć pesymistycznym stwierdzeniem, że pracy jak nie było, tak nie ma. Skuteczne szukanie to systematyczne szukanie.
  5. Załóż swoją Aktówkę – dzięki temu narzędziu, które udostępnia portal Pracuj.pl, możesz w jednym miejscu zbierać interesujące Cię ogłoszenia i stworzyć swoją listę pracodawców. Tym samym możesz zająć się przeglądaniem ofert w dowolnym momencie. Aktówka umożliwia także sporządzanie notatek o przebiegu rekrutacji.
  6. Job Alert – to bardzo skuteczne rozwiązanie dla tych, którzy nie mogą sobie pozwolić na spędzenie długich godzin na przeglądaniu ofert. Dzięki temu narzędziu będziesz otrzymywał na skrzynkę mailową sprofilowane pod Twoje oczekiwania i kompetencje oferty pracy. W ten sposób oszczędzisz czas i będziesz miał pewność, że docierają do Ciebie oferty wyselekcjonowane, odpowiadające Twoim potrzebom. Tym samym unikniesz rozdźwięku między Twoimi oczekiwaniami a możliwościami, jakie daje rynek pracy.
  7. Załóż profesjonalne konto na portalach branżowych – jeśli zdarza Ci się spędzać długie godziny w sieci, warto pomyśleć o zainwestowaniu części tego czasu w poszukiwanie pracy. Wykorzystaj potencjał branżowych portali (Goldenline, Profeo, LinkedIn), uzupełnij swój profil i bierz udział w dyskusjach, które dotyczą Twojego obszaru zawodowego. Nie musisz spędzać dużo czasu na takim portalu – ważne, żebyś potrafił mądrze wypowiedzieć się na dany temat i pozwolił pracodawcom się zauważyć.

Oczywiście, nikt nie zastąpi Cię w szukaniu pracy, ale dzięki tym rozwiązaniom oszczędzisz swój czas. Nie musisz poświęcać na szukanie pracy większości swojego czasu – wystarczy, że znajdziesz w sobie motywację i skorzystasz z możliwości, jakie daje Ci Internet. Nie warto brać urlopu od szukania pracy, ale można szukać jej w nowoczesny sposób, zachowując równowagę między życiem prywatnym i zawodowym.

Klaudyna Mortka
Zespół ArchitekciKariery.pl

Tagi: ,